کرانیوپلاستی جمجمه به دو روش – بخش سوم

پنجاه بیمار به­ طور پیوسته در همان گروه جراحی متشکل از جراحان مغز و اعصاب و جراحان فک و صورت مورد عمل جراحی کرانیوپلاستی جمجمه قرار گرفتند. سی ­و سه بیمار برای این مطالعه انتخاب شدند. هفده بیمار با استفاده از پروتز شخصی‌سازی‌شده جمجمه درمان شدند، شانزده نفر نیز با پیوند استخوانی که پیش­تر هم استفاده می­‌شده‌­است مورد درمان قرار گرفتند. معیارهای خروج از مطالعه عبارت بودند از: فوریت‌های جراحی‌های جمجمه، بیمارانی که برای چندین بار مورد جراحی قرار گرفته اند، بیماران جوانتر از 16 سال و مواردی با اطلاعات ناقص. در گروه دوم نمونه استخوان جمجمه در دیواره ی شکمی در شش بیمار به روش فریز کردن (تابش گاما 25 کیلو گری و دمای منفی هشتاد درجه سانتی‌گراد) نگهداری شد.

میانگین مدت زمان جراحی در گروه 1، 120 دقیقه (محدوده 208-59) و در گروه دوم 141 دقیقه (محدوده 257-65) بود. یک بیمار (17/1) در گروه 1 و 6 نفر (16/6) از گروه دوم به جراحی مجدد نیاز پیدا کردند. مدت حضور بیماران در بیمارستان در گروه 1، 4/6 روز (محدوده 27-3) بود در حالیکه بیماران گروه دوم به طور میانگین 6/13 روز (محدوده 38-5) در بیمارستان بستری بودند. مدت بستری شدن در بیمارستان و همچنین میانگین نتایج بدست آمده و عوارض پس از جراحی نیز به طور قابل توجهی بهبود یافته بود. علیرغم میزان بالای عوارض، نیاز به بازسازی مجدد و اقامت طولانی در بیمارستان برای بیماران گروه دوم درمان اولیه بازسازی بسیار ارزانتر بود. این به دلیل هزینه‌ی ساخت بالاتر PSI ها در گروه اول می‌باشد.

اگر در گروه دوم هزینه‌های تنها یک مورد جراحی و بازسازی مجدد در اثر جواب ندادن پیوند استخوانی نیز لحاظ شود، هزینه‌های این بیماران بسیار بیشتر خواهدشد.

 

“نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است”