آشنایی با پروتز و ایمپلنت شخصی سازی شده

آشنایی با پروتز و ایمپلنت شخصی سازی شده

وقتی از ایمپلنت شخصی سازی شده (Patient Specific Implants) صحبت می شود، صحبت از روشی است که به کمک آن می توان تقریباً هر هندسه ای برای هر آسیب و یا آناتومی را به روش آن ایجاد و در ساخت پروتز به کار برد. این بدین معنی می باشد که در جراحی های بازسازی فک و صورت بیش از این نیاز به استفاده از مش های شکل پذیر و یا استفاده از پیوند استخوانی نمی باشد.
حاصل جایگزینی روش های سنتی با پروتزهای شخصی سازی شده، نتیجه به مراتب بهتر از هم از لحاظ پزشکی و هم از لحاظ زیبایی می باشد. علاوه بر این مدت زمان جراحی بسیار کاهش می یابد چرا که نیازی به شکل دادن پروتز و یا برداشتن پیوند استخوانی از بیمار نمی باشد.

امروزه بیشترین کاربرد ایمپلنت شخصی سازی شده (Custom Made Implants) در ناحیه جمجمه، فک و صورت می باشد اما پیش بینی می شود که این نوع ایمپلنت ها رفته رفته جایگزین پروتزها و ایمپلنت های استاندارد فعلی رایج در جراحی های ارتوپدی شوند. تعدادی از شرکت های پیشرو همین حالا نیز پروتزهای تعویض مفصل زانو و لگن را به صورت شخصی سازی شده تولید می کنند

علاوه بر این در مواردی خاص در جراحی فیوژن ستون فقرات که استفاده از کیج های ستون فقرات نتیجه دلخواه را به همراه ندارد از کیج های شخصی سازی شده استفاده می شود.

 

“نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است”