ساخت پروتز مفصل گیجگاهی به کمک پرینتر سه بعدی – بخش اول

هدف: هدف از این مطالعه ارائه روشی موفقیت­‌آمیز در طراحی و ساخت پروتز مفصل گیجگاهی  Temporomandibular Joint (TMJ) به منظور درمان بیمارانی که با روش­‌های مرسوم و پروتزهای رایج در بازار  قابل درمان نیستند، می‌باشد.

روش­: یک پروتز مفصل گیجگاهی شخصی‌سازی‌شده به روش ساخت افزودنی (پرینت سه‌بعدی) متناسب با آناتومی متقاضی به صورت منحصر‌ به‌ فرد برای وی به منظور جراحی طراحی و ساخته شد.

نتایج: طراحی پروتز متناسب با نیاز بیمار به صورت سفارشی انجام شد. پروتز سفارشی با استفاده از روش پرینت سه بعدی ساخته شد. پروتز مفصل گیجگاهی فکی در طول بیش از دو سال بعد از عمل جراحی (تا زمان ارائه این مطالعه) همچنان عملکردی قابل قبول و مناسب در ناحیه­‌ی مفصل فک داشت.

نتیجه­‌گیری: رویکرد به­‌کار رفته می­‌تواند در درمان اختلالات فکی و مفاصل فک موفقیت­‌آمیز باشد. این روش امکان ساخت پروتز را به صورت سفارشی و کاملا مطابق با آناتومی بیمار فراهم می­‌کند. علاوه بر این استفاده از مدل‌های آناتومیک و مدل پلیمری پروتز به جراح کمک می­‌کند تا پیش از جایگذاری نسبت به جراحی دید کافی داشته باشد و خطرات و ریسک­‌های احتمالی را کم کند. همچنین زمان پروسه­‌ی جراحی در مقایسه با روش‌های رایج کاهش می‌یابد.

 

“نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است”