پروتز کاستم مید در بازسازی جمجمه – دوم

یکی از کاربردهای روش ساخت افزودنی (Additive Manufacturing) در زمینه پزشکی، تولید پروتز کاستم مید (Custom-made) جهت جراحی بازسازی استخوانی است، برای مثال بازسازی نقص و عیب مادرزدی در ناحیه جمجمه و صورت، ناهنجاری‌های سرطانی و یک سری از نقص‌های پیچیده و متنوع که تاثیرات قابل توجهی را بر زندگی اجتماعی بیماران در سراسر جهان می‌گذارد. علاوه بر ناهنجاری‌های مادرزادی، نقص‌های ناشی از تومورهای سرطانی و نیز سایر بیماری‌ها در این زمینه مطرح می‌باشد.

در چهار دهه گذشته آسیب‌های فیزیکی ناگهانی به خصوص در ناحیه صورت به دلیل افزایش خشونت و حوادث ناشی از ترافیک شهری به سرعت افزایش یافته است. تولید افزودنی روشی است که در تولید پروتزهای کاشتنی بسیار پرکاربرد است چرا که با توجه به اطلاعات مربوط به اندازه، جهت، مکان ایمپلنت و همچنین اطلاعات آناتومیک به راحتی قابل تولید می‌باشد. در موارد ناهنجاری‌های استخوانی، توجه به بهبود شرایط زندگی بیمار و همچنین بهبود روحیه بیمار پس از جراحی نیز استفاده از این تکنولوژی را به خوبی توجیه می‌کند.

از اطلاعات سی­‌تی­ اسکن بدست آمده از بیماران و از نرم ­افزاری جهت استخراج هندسه جمجمه استفاده می‌شود. پروتکل ارائه­ شده در این مطلب برای ساخت مدل­‌های آناتومیک از عیوب استخوانی برنامه‌ریزی جراحی و در آخر طراحی و ساخت ایمپلنت شخصی­‌سازی­‌شده استفاده می­‌شود.

“نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است”