آزمایش بازسازی فک تحتانی – بخش دوم

بازسازی فک تحتانی همیشه به عنوان یک چالش برای جراحان فک و صورت مطرح بوده­‌است. اگرچه استفاده از تکنیک­‌های متنوع و با درصدهای موفقیت مختلف در این جراحی همواره مطرح بوده­‌است اما هیچ روش ایده­‌الی برای بازسازی رضایتبخش این نوع از جراحی وجود نداشته­‌است. با ظهور و پیشرفت روش پیوند استخوانی در 3 دهه گذشته، بازسازی فک پایین با موفقیت بیش از 90% قابل انجام شد. با این حال، پیوندهای عروقی زمان­بر است و نیاز به تکنیک­‌های عملی پیچیده دارد و همچنین بازسازی یک چهره­‌ی قرینه به عنوان یک چالش بزرگ مطرح است. Distraction osteogenesis نیز به­‌طور گسترده در بازسازی نقایص فک پایین به­‌کار می­‌روند. اما این روش نیز برای بازسازی نقایص بسیار پیچیده مناسب نمی‌­باشد و همچنین مستلزم صرف زمان زیاد است.

پیوند استخوان آزاد هنوز هم به عنوان گزینه‌­ی مناسب جهت رفع نقص به حساب می­‌آید. با این حال، جذب تراشه استخوان بلوک پیوندی هنوز به صورت حل نشده باقی­مانده‌­است و برای نقص­‌های بزرگ مناسب نمی‌­باشد.

استفاده از سینی­‌های مصنوعی به منظور حفظ انسجام فک پایین در پیوندهای استخوانی کاربرد دارد. سینی­‌های مورد استفاده عموما مش­‌های تیتانیومی و یا پلی­ اتیلنی هستند.

با این حال، در حال حاضر اکثر سینی‌ها به صورت دستی پیش از از جراحی و یا در حین جراحی شکل داده می‌شود. در نتیجه، نتیجه زیبایی از جراح به جراح متفاوت است.

“نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است”