CAD/CAM در طراحی پروتز

CAD/CAM در طراحی پروتز

سیستم­‌های CAD/CAM  (Computer Aided Designing/Computer Aided Manufacturing) به روشی گفته می‌شود که طراحی قطعه و سپس ساخت آن به کمک رایانه انجام می‌شود. به عبارتی دیگر به دستگاه ساخت قطعه به کمک برنامه‌ریزی کامپیوتری گفته می‌شود که چه مسیری را برای ساخت قطعه طی کند.

سیستم‌های CAD/CAM بــنش مدیکال را قادر ساخته‌­اند تا طراحی و تولید ایمپلنت­‌های شخصی‌سازی‌شده را با قیمتی مناسب و در زمانی معقول انجام دهد. تکنولوژی­‌های ساخت افزایشی برای تولید پروتزهای شخصی‌سازی‌شده پیچیده بدون هیچ قید و مانعی برای طراحی مناسب هستند.

روش­ پرینتر سه­ بعدی فلزی از مواد زیست­ سازگار و قابل کشت در بدن مانند تیتانیوم خالص ،Ti6Al4V، کبالت کروم استفاده می­ کنند و تولید مستقیم پروتزهای شخصی‌سازی‌شده را با خواص مهندسی که با خواص بافت­‌ها در ناحیه کاشت ایمپلنت مطابقت دارد، آسان می‌نمایند.

آلیاژ تیتانیوم از پرکاربردترین مواد در ساخت ایمپلنت‌های پزشکی می‌باشد و دهه‌ها در ساخت پروتزهای ارتوپدی مانند پروتزهای لگن و زانو از آن استفاده شده است. علاوه بر زیست سازگار بودن از دیگر ویژگی های آن می توان به استحکام بالا و وزن پایین اشاره کرد.

 

“نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است”