شکستگی اوربیت – بخش اول

شکستگی اوربیت یک آسیب تروماتیک (آسیب ایجاد شده بر اثر ضربه/تروما) به استخوان کاسه چشم به حساب می‌آید. این آسیب‌ها معمولاً ناشی از ضربه مستقیم به چشم می‌باشد. به طور کلی شکستگی‌ اوربیت به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • شکستگی ریم اوربیت که در لبه‌های خارجی کاسه چشم اتفاق می‌افند. ریم اوربیت ضخیم‌ترین قسمت کاسه چشم به حساب می‌آید و لذا شکستن آن بر اثر وارد شدن نیرویی شدید رخ می‌دهد. حوادث رانندگی دلیل اصلی شکستگی ریم اوربیت است. معمولاً شکستگی ریم اوربیت همراه با آسیب‌های دیگر مانند ترومای صورت و صدمه عصب‌های چشمی می‌باشد.
  • شکست انفجاری (Blowout fracture) که در آن ریم اوربیت سالم می‌ماند اما کف کاسه چشم دچار شکستگی می‌شود. شکستگی کف اوربیت می‌تواند بر عملکرد عضله‌ی چشم و آناتومی اطراف اثر گذاشته و مانع از حرکت طبیعی مردمک چشم شود. این شکستگی‌ها معمولاً هنگامی اتفاق می‌افتند که جسمی یزرگتر از ورودی چشم به آن برخورد کند.
  • شکستگی مستقیم کف اوربیت که در آن شکستگی ریم تا کف اوربیت امتداد پیدا می‌کند.

تخمین زده می‌شود سالانه دو و نیم میلیون آسیب چشمی از جمله شکستگی اوربیت در آمریکا اتفاق می‌افتد که سهم مردان چهار برابر زنان است. از آن‌جایی که دلیل اصلی آن تصادفات رانندگی‌ست، بستن کمربند و عملکرد ایربگ تا حد زیادی احتمال وقوع آن را کاهش می‌دهد.

 

“نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است”