پرینت سه بعدی در جراحی ستون فقرات – بخش اول

یکی از جذاب‌ترین کاربردهای پرینت سه بعدی در جراحی ستون فقرات قابلیت ساخت پروتز‌های سفارشی و شخصی‌سازی‌شده برای بیماران است. بیمارانی که تحت عمل‌های جراحی دشوار با نقص و آناتومی‌های پیچیده هستند در معرض خطر بیشتری برای خرابی و یا عدم کارایی پروتز استفاده شده هستند، به ویژه اگر برای جراحی بازسازی از پروتز‌های آماده و تولید انبود که در مکان دیفکت و عیب جایگذاری نمی‌شوند استفاده شود. گرچه استفاده از پروتز‌‌ها PSI یا شخصی‌سازی‌‌شده همچنان جزو زمینه‌های تحقیقاتی نوین به حساب می‌آید اما این امیدواری وجود دارد که استفاده از آنها به دلیل امکان توزیع یکنواخت‌تر نیرو و خاصیت اتصال و رشد استخوانی بهتر، ماندگاری و دوام بهتری از خود نشان دهند.

کمبود پروتز‌های مخصوص بازسازی برای عمل‌های ریزکشن تومور در مورد اکثر بیماران مبتلا به این بیماری ها قابل مشاهده است. باقی این بیماران چه برای ناهنجاری‌های مادرزادی و چه اکتسابی  از پروتزهای شخصی‌سازی‌شده استفاده می‌کنند. پروتز‌های سفارشی به جهت زیست‌سازگار بودن و قابلیت تسریع روند ترمیم استخوانی به واسطه تخلخل مشابه با ساختار متخلخل استخوان‌های اسفنجی، از آلیاژ تیتانیم TiV6Al4 ساخته می‌شوند.

طبق گزارش تمامی پروتز‌ها در جای مورد نظر جای گرفته و از نظر ابعاد مناسب بودند که نشان دهنده دقت فرآیند پرینت سه بعدی است. این عامل باعث افزایش پایداری پروتز و همچنین به حداقل رسیدن مشکلاتی از جمله استرس شیلدینگ و جابجایی پروتز خواهد شد.

یکی از دیگر از محاسن استفاده از پروتز‌های سفارشی کاهش مدت زمان عمل جراحی و عدم نیاز به برداشت استخوان پیوندی و عملیات شکل‌دهی به آن برای جایگیری در محل ضایعه است

“نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است”